Toyota Motor Manufacturing Poland rozpoczęła produkcję przekładni hybrydowych 5. generacji
Polska jest jedynym europejskim krajem, w którym Toyota wytwarza elektryczne przekładnie hybrydowe. W swoich zakładach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach rozpoczęła właśnie produkcję napędów 5. generacji, które trafią do Toyoty Corolli produkowanej w Wielkiej Brytanii i Turcji.
Nowe, elektryczne przekładnie hybrydowe będą się charakteryzowały mniejszymi gabarytami oraz zwiększoną o 13% mocą silników elektrycznych, a tym samym większym udziałem tych jednostek w pracy układu hybrydowego. Dzięki zmianom, obejmującym również produkowany w Wielkiej Brytanii silnik benzynowy o pojemności 1,8 l, auto będzie dysponowało większą mocą i lepszymi osiągami przy mniejszej emisji CO2. Łączna moc napędu hybrydowego 1.8 wyniesie 140 KM.
Przekładnie hybrydowe 5. generacji zastąpią produkowane od 2018 roku w fabryce Toyoty w Wałbrzychu przekładnie 4. generacji. Napędy te zapoczątkowały serię inwestycji w polskie fabryki, czyniąc z TMMP europejskie centrum napędów hybrydowych Toyoty.
Najnowsza inwestycja pochłonęła 360 mln zł. Dzięki tym środkom zmodyfikowano m.in. linie produkcyjne przekładni 1.8. Po raz pierwszy TMMP będzie też produkować obydwa silniki elektryczne MG1 i MG2 stanowiące integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej.
MG1 to silnik elektryczny, tzw. generator, który przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii.
MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.
W związku ze startem produkcji silników MG1 i MG2 uruchomiono dwie dodatkowe linie produkcyjne.
„20 lat temu, w 2002 roku, Toyota rozpoczęła w Polsce działalność produkcyjną, wytwarzając pierwsze manualne skrzynie biegów. Cztery lata temu uruchomiliśmy nasz pierwszy projekt hybrydowy. Teraz w tym samym miejscu rozpoczynamy produkcję nowej generacji przekładni hybrydowej, w tym dwóch silników elektrycznych. To dowód na to, jak szybko postępuje elektryfikacja samochodów, a tym samym jak dynamicznie zmienia się nasza fabryka” – podkreślał prezes polskich fabryk Toyoty, Dariusz Mikołajczak.
W zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonuje łącznie aż 6 linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym:
- 3 linie elektrycznych przekładni hybrydowych,
- 3 linie silników benzynowych zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture), które razem z przekładniami elektrycznymi tworzą hybrydowy zespół napędowy.
Udział napędów hybrydowych w całkowitej produkcji TMMP wynosi obecnie 70%. Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania podzespołów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Dzięki niemu udział europejskich części przy produkcji przekładni 5. generacji wynosi 78%.
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
Warto podkreślić, że TMMP to pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe i współpracujące z nimi hybrydowe silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.
W Polsce TMMP posiada dwa zakłady zlokalizowane na Dolnym Śląsku, w których pracuje łącznie 3400 osób.
Fabryka w Wałbrzychu produkuje:
- elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów hybrydowych z silnikiem 1,8 l, 1,5 l,
- 1-litrowe i 1,5-litrowe silniki benzynowe,
- manualne skrzynie biegów.
Jej obecne roczne możliwości produkcyjne sięgają 525 tys. elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych, 413 tys. silników oraz 633 tys. skrzyń biegów.
Zakład w Jelczu-Laskowicach wytwarza silniki benzynowe 1,5 l oraz 2,0 l TNGA. Jego roczne zdolności produkcyjne wynoszą 337 tys. jednostek napędowych.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty prowadzone przez spółki europejskie w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki.
Podzespół | Zakład produkcyjny |
Roczne zdolności produkcyjne
(3 zmiany) |
Wielkość inwestycji [mln PLN] |
Start produkcji |
---|---|---|---|---|
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l |
Wałbrzych | 175 tys. |
278 |
listopad 2018 |
Silnik 2,0 l TNGA |
Jelcz-Laskowice |
312 tys. |
370 |
wrzesień 2019 |
Silnik 1,5 l TNGA |
Jelcz-Laskowice |
400 |
czerwiec 2020 |
|
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l |
Wałbrzych | 175 tys. |
300 |
kwiecień 2021 |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna) |
Wałbrzych | 175 tys. |
600 | wrzesień 2021 |
Silnik 1,5 l TNGA
(druga linia produkcyjna) |
Wałbrzych, Jelcz-Laskowice |
155 tys. |
grudzień 2021 |
|
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l (5. generacja) |
Wałbrzych |
175 tys. |
360 |
grudzień 2022 |
RAZEM |
992 tys. |
2,308 mld PLN |
Niskoemisyjna technologia hybrydowa Toyoty
Hybrydowe pojazdy Toyoty korzystają z dwóch źródeł mocy – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu hybryda zużywa mniej paliwa.
Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności.
Architektura TNGA
TNGA, czyli Toyota New Global Architecture – to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Zakłada ona wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, a także układów napędowych do różnych modeli. Tak zaprojektowane samochody charakteryzują się niżej położonym środkiem ciężkości oraz sztywniejszym nadwoziem, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy.
Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie:
- wyższą wydajność,
- modułową konstrukcję linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej,
- lepszą ergonomię pracy,
- mniejszą uciążliwość dla środowiska.