Supra

HISTORIA SAMOCHODÓW SPORTOWYCH TOYOTY

SERIA CZERPIĄCA Z TRADYCJI

 

Nazwa Supra, pochodząca od łacińskiego słowa oznaczającego „w górę” lub „powyżej”, okazała się szczególnie trafnym przydomkiem dla prawdopodobnie najsłynniejszego sportowego samochodu Toyoty.

Narodziny Toyoty Supra

W 1978 roku Toyota Supra rozpoczęła swoją przygodę na rynku japońskim, występując pod przydomkiem Celica XX (na innych rynkach jako Celica Supra). Dłuższy, szerszy i potężniejszy model stworzony na bazie Toyoty Celica, który wyposażono w elastyczny 6-cylindrowy silnik i luksusową sylwetkę, był idealną propozycją dla rozkwitającego w Ameryce Północnej rynku tourerów.

W 1982 roku Supra dotarła do Europy. Jej nowy, drapieżny wygląd bazował na platformie Celici trzeciej generacji. Agresywne, szerokie nadkola, charakterystyczne składane reflektory i potężny silnik sprawiły, że przykuwająca uwagę Supra doskonale wpasowała się we wzornictwo i kulturę lat 80.

Wielce oczekiwana czwarta generacja Supry z 1993 roku, charakteryzująca się wydłużoną maską i opływowymi liniami, wiele zawdzięczała Toyocie 2000GT. Lekkie materiały — nawet włókna dywaników zostały wydrążone w celu zmniejszenia masy — pozwoliły inżynierom na obcięcie 100 kg w porównaniu z wagą jej poprzedniczki. Gdy dodano do tego 3-litrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem, efekty były naprawdę doskonałe — od tej pory ten pojazd spędzał sen z powiek włoskim i niemieckim producentom supersamochodów.

Zmiany w globalnych trendach doprowadziły do zakończenia produkcji Supry w 2003 roku, lecz wciąż wiele osób na całym świecie żywiło nadzieję, że model powróci.

I tak też się stało. W 2019 roku na rynku zadebiutuje nowa Toyota GR Supra stworzona przez zespół TOYOTA GAZOO Racing. W pierwszym roku po premierze nowy sportowy model Toyoty trafi wyłącznie do 900 osób.

KONTYNUUJ PODRÓŻ